mandag den 16. maj 2011

Fisketurs-fiasko

 Lad det bare være sagt med det samme – jeg er ikke den store lystfisker.

Ikke desto mindre bød søndagen på en rigtig hyggelig put & take-debut for mit vedkommende. Sammen med ven Thomas, hans ven Claus og Claus’ far tog vi ganske tidligt (er lang tid siden jeg er stået op 05.20 en søndag morgen/nat) ud til Børge’s – udtales lidt a la Bo’ez - Put and take ved Aarup, hvor vi med store forventninger om overdådig fangst betalte for fire timers fiskeri.

Inden jeg overhovedet fik stangen ud af posen, som man siger, faldt de første dråber regn, og min overraskende portion morgenenergi forsvandt hurtigere end tyskerne på den anden side rev fisk op af dammen. Heldigvis gjorde regnen dog aldrig alvor af truslen, og det blev kun til lidt smådryppen i de næste timer.

’Du skal bruge power-bait,’ fortalte min fiskeri-kyndige ven Thomas, mens vi - mest Thomas - riggede udstyret til og gjorde klar til kamp. ’Aha, power-bait; det lyder sejt,’ tænkte jeg. Det er det ikke. Og det synes fiskene heller ikke, hvilket vi senere skulle blive langt klogere på. Tre en halv time senere, for nu at være helt præcis.

Men vi fik snøren i vandet og begyndte at fiske. Tyskerne på den modsatte side af søen hev stadig den ene fisk efter den anden i land – og hos os skete der absolut ingenting. Tålmodighed, tænkte jeg, tålmodighed. Tiden gik og der skete stadig ingenting. Eneste nævneværdige forandring var, at mine fingre efter nærkampen med power bait nu havde en svagt gullig teint, stank ganske betragteligt og funklede let i den glimtende morgensol.

Thomas og jeg fiskede mere eller mindre aktivt, da det – efter sigende – var den bedste måde at lokke med de mange fisk. Intet skete. Claus og hans far forsøgte sig med orm og mildest talt passivt fiskeri. Intet skete. Ormene fik et bad, det var det.

Efter et par timer, hvor jeg må være ærlig og sige, at jeg ikke aner, hvad vi har lavet udover at drikke kaffe og stå og glo på hinanden og de efterhånden forbandede tyskere på den anden side af put and take-søen. Jo, jeg fik lavet dagens første fuck-up af en gang snøre-kludder og måtte klippe linen og starte forfra.

Thomas og hans famøse fiske-vest. Aldrig gå ned på udstyret. Claus og hans far demonstrerer passivt fiskeri til venstre i billedet.
Kl. 09.30 var der stadig ikke sket en døjt, så vi gik over til en anden sø for at forsøge vores held der. Samme resultat. Kaffe og fuck-up nummer to, som Thomas igen måtte redde for mig – og kun de andre fangede noget. Latterligt.

Med en halv time tilbage af vores fire timer ved søerne nåede vi (omsider) den konklusion, at vi måske skulle prøve at fiske med noget andet. Og vupti, ti minutter senere havde Thomas fanget dagens første fisk. Lidt efter landede han endnu en. Store og flotte. Eller.. det vil sige, at.. det var de ikke. Flotte, jo. Store – not so much. Som Claus’ far sagde, da han så dem: ’der sad en edderkop på, så jeg kunne ikke se den’.

’Jeg vil gerne se et billede af fiskene,’ tænker du måske. Nej da! Da det ikke var mig, der fangede dem, har jeg naturligvis undladt billedet.

Efter fire timer med orme-badning, kaffe, frustrationer og efterhånden selvlysende og ildelugtende fingre pakkede vi sammen. Prikken over det berømte i kom, da en ung pige, der helt åbenlyst aldrig havde fisket før og på ingen måde havde begreb om, hvad hun lavede eller formentlig hvor hun overhovedet var, hev en stor flot fisk op, da vi gik forbi. Hovedrystende satte vi os i bilen og kørte hjem.

Sjovt nok så er den samlede konklusion, at fisketure egentlig er ganske afstressende, hyggeligt og meget afslappende. Og så hjælper det selvfølgelig også, at resultatet skal på grillen til sommer. Min helt og store forbillede Ron Swanson fra komedieserien Parks and Recreation udtrykker det simpelthen så fint:

- It's like yoga, except I still get to kill something.

Smukt. Så jeg er helt sikkert også klar næste gang Thomas inviterer på fisketur.

4 kommentarer:

Katja sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Katja sagde ...

Er specielt vild med, at du havde glimmer OVERALT, da du kom hjem. Uden billeddokumentation er jeg ikke heeeelt sikker på, at jeg ville have troet på, at I rent faktisk havde været ude at fiske. ;)

Og som en lille sidekommentar er jeg personligt ganske glad for at have sluppet for oplevelsen af at flå en fisk. Adr. Foretrækker at hente dem fra fiskemanden - gerne i efter en tur igennem en kødhakker. Vvvvrrrrr.

Kyklopen sagde ...

Godt ini'tiv Star- og se... uden du tænkte over det kom der fugle med på bloggen. Jeg sir' dig - folk vil have fugle også på nettet.

Unknown sagde ...

Selvfølgelig er der fugle med.

Har faktisk forsøgt at finde en anden, lidt mere flashy skabelon - men der er bare ikke de samme fugle på. Så indtil videre holder jeg fast i den her.